SCHIJF JE IN   voor 01/08/2015

1, 2, 3, usertest: Connected Business op de rooster

  • On December 3, 2015

1, 2, 3, usertest: Connected Business op de rooster

De 8 start-ups zijn intussen bijna twee maanden bezig. Tijd om de producten-in-progress aan een user-test te onderwerpen bij potentiële klanten. De 3 teams uit het deeldomein Connected Business gingen als eerste jagen op complimenten en kritische feedback. Mét een cameraploeg in hun kielzog.

Problem Solver 1: AcademicLabs

AcademicLabs hoopt met hun online community bruggen te bouwen tussen wetenschappelijke onderzoekers wereldwijd. Proefkonijn: Onderzoekster Nele Ameloot van de Universiteit Gent reist de wereld rond op zoek naar andere researchers die haar kunnen helpen met haar onderzoek. Herleidt de virtuele community van AcademicLabs haar reisjes straks tot een minimum?

Aandachtspuntjes?

  • Back to basics: minder aandacht besteden aan design en meer aan gebruiksvriendelijkheid. Design en ontwikkeling dus even on hold en een stapje terug richting mock-ups!
  • Profs werken liever met “traditionele” communicatie zoals mail en telefoonverkeer dan met het messenger-systeem van AcademicLabs. Ook dat wordt dus opnieuw bekeken.

Problem Solver 2: Cumul.io

Cumul.io zorgt ervoor dat complexe data worden weergegeven in interactieve dashboards, om ze zo makkelijk te kunnen interpreteren. Proefkonijn: Consultingbedrijf CSC helpt KMO’s bij het managen van hun data. Als die straks zonder IT-tussenkomst aan de slag kunnen met data, kan dat het interpretatieproces flink versnellen. Een match made in heaven

Aandachtspuntjes?

  • Toevoegen van specifieke features om het product inzetbaar te maken voor iets grotere klanten
  • Het customizable maken van de tool voor verschillende klanten
  • Voldoende differentiëren van andere oplossingen op de markt

Problem Solver 3: Transformy

Transformy zou wel eens een kleine aardschok kunnen veroorzaken in de wereld van “big data”. Hun app laat de gebruiker bepalen hoe een grote hoeveelheid data wordt weergegeven, aan de hand van één voorbeeld.

Proefkonijn: Consultancybedrijf Deloitte geeft advies aan bedrijven in de financiële wereld. Grote hoeveelheden gegevens in het juiste formaat krijgen, is vaak een tijdrovend werkje. Reduceert Transformy een taak van 2 uren straks tot een klusje van 2 minuten?

Aandachtspuntjes?

  • Nadenken over het ruimere probleem van “data quality”. Transformy covert nu slechts een deelprobleem, maar er zijn nog heel wat tijdrovende data-issues die er dicht tegenaan leunen.
  • Herbekijken van de interface. Die is momenteel zo eenvoudig dat gebruikers eraan gaan twijfelen of de tool wel geavanceerde dingen kan.

Behalve goedkeurende blikken leverden de 3 Connected Business bedrijfsbezoekjes duidelijk ook heel wat bruikbare feedback op. Huiswerk aan de winkel dus: stay tuned!

0 Comments